Energia


Wstęp

Scenariusz ten jest przykładem na to, jak można wykorzystać materiały Programu Globe do przeprowadzenia lekcji języka angielskiego w szkole.
Program oferuje ciekawe scenariusze zajęć w języku angielskim, które nie tylko rozwijają u uczniów potrzebę ochrony środowiska i działań w zakresie zrównoważonego rozwoju, ale również mogą przyczynić się do poszerzenia umiejętności językowych, a nawet wzmocnienia motywacji do nauki tego języka.
Mam nadzieję, że przedstawiona poniżej propozycja wykorzystania scenariusza nr 2 pt: "An efficient school?" do nauki języka angielskiego zachęci innych nauczycieli do korzystania z materiałów "globowskich na lekcjach".

Autor: Joanna Ogrodzka


Wstęp do Energii - wersja angielska
Energy: Background Information
Domestic consumption of energy accounts for almost 25% of the carbon dioxide emissions (for example)in the UK, produced by the burning of fossil fuels such as coal, oil and gas. Carbon dioxide contributes to the problem of global warming as it "traps" energy from the sun (which would normally be dispersed into space) inside the earth's atmosphere. This "trapped" heat acts like a blanket - or greenhouse - and is believed to be a cause of changes in our climate (called climate change or global warming).
Electricity, gas, oil and coal are being consumed at an ever-increasing rate. If we continue to use non-renewable fuels for energy at the current rate then the supplies could run out during the lifetime of children born in the 1990s.
Currently, renewable forms of energy such as wind, sun and water only supply a small percentage of our requirements. So it makes sense to:
ˇ use as little energy as is necessary,
ˇ get the maximum amount of energy out of every type of fuel that is used and
ˇ ensure a minimum of energy is wasted
Energy is used in schools for lighting, cooking, heating and air conditioning. Lighting uses electricity but cooking and heating may also use gas, oil or solid fuel. All electrical goods should have a plate fixed to them showing the amount of power that they require, measured in watts (W) or Kilowatts (kW). Schools have meters recording the amount of power that is used in kilowatt-hours (kWh). Gas and oil are measured by volume, as cubic metres and litres respectively, and solid fuel is measured by weight (tonnes).




 




© 2019 UNEP/GRID Warszawa